Elbiler

Elbiler
Elbiler har begynt å bli en vanlig hverdags bil hos mange folk, det finnes i forskjellige merker med forskjellig typer, fordi det er gunstig å kjøre en elbil nå til dags. Du sparer deg fra bom, dårlig utslipp(CO2), parkeringskostnader og masse penger på drivsstoff. Flere ladestasjoner rundt i Norge gjør det lettere å bare ha en elbil som hovedbil.

Prisklasser mellom elbilene?
Prisen er forskjellig mellom hver bilmerke, men det vi må tenke på er rekkevidden til bilen og om dette er noe som lønner seg for ditt området.

Du kan få kjøpt en elbil mellom 150.000kr og 260.000kr som har en grei rekkevidde, det vil si at de har en rekkevidde mellom 100km - 199km.

For litt mer tøffere elbil, er det snakk om mellom flere hundre tusner og ett par millioner, da er det snakk om Tesla Model S som ligger på 450.000kr.

For en raskere elbil finnes det Mercedes Benz SLS Electric Drive, som koster 2.850.000kr.

Hvordan fungerer en elbil?
Elbiler fungerer på samme måte som en vanlig bil, forskjellen mellom en bil som må fylles på bensin eller diesel, går denne på elektrisitet. Elektronene er lagret i batteriene og blir overført til akselerasjonen som gjør at den beveger på seg.

ladestasjonLadestasjoner
Ladestasjoner varierer litt, de finnes i hurtigladere og normale ladere. Hurtigladere lader bilen på en halvtime eller 1 time, mens de normale laderne tar lengre tid.

Ladere
Det er definert tre lademetoder, mode 1, mode 2 og mode 3 type 2. Mest foretrukne metoden er å bruke mode 3 type 2, fordi uttaket kan forsynes med en- eller to-fase 230V/10A til 32A eller med trefase 400V/16A til 32A og da kan man velge den ladestrømmen som er ønskelig alt avhengig av spenningsnivå og merkestrøm på ladekursen. Men ut fra hensyn til den eksisterende bilparken vil det nok være fornuftig å bruke mode 1 eller 2. Slike uttak vil normalt være en 16A Schuko stikkontakt, men disse kan ikke sikres med mer enn en 10A sikring, og det er viktig å montere en kurv eller oppheng for styringsenheten. Dette gjelder kun mode 2, men siden man på forhånd ikke vet om det skal lades via mode 1 eller 2, og siden forskjellen mellom dem er forbindelsesledningen mellom uttaket og bilen, vil det måtte installeres oppheng for styringsenheten ved alle Schuko-uttak beregnet for lading av elbil.

Sikring
Uttak for alle el-bil ladere skal ha en egen sikring som har en maksimal 30mA jordfeilvern og overbelastningsvern. I og med at vi ikke vet hvilke biler som vil benytte ladeuttak og dermed ikke har kontroll på om ladeutstyret genererer likestrømkomponenter, må det i praksis benyttes jordfeilvern type B. Les også vår artikkel: Jordfeilbryter

Positive punkter
  • Gratis parkering
  • Gratis bom
  • Billig lading
  • Forbedringer i fremtiden
  • Kan kjøre kollektivfeltet
  • Sterkere batterier i fremtiden
  • Null utslipp
Negative punkter
  • Rekkevidden er dårligere, når man setter på klimaanlegg
  • Frynsegoder blir borte nærmere i fremtid
  • Må ha en tilleggsbil for lengre turer

Dette er selvfølgelig noe som kommer til å være en fremtidlig transport med mye bedre rekkevidde. Hva tenker dere om elbiler?
¨
Husk å dele og like oss på sosiale medier!
Kilder: Montørhåndbok.

Elfag Entusiastene er en blogg som hovedsakelig dreier seg om elektrofaget, her vil det publiseres kunnskapsrike artikler og videoer.

Del

Relaterte Posts