Dreieretningsvender

Dreieretningsvender
Hovedstrømsskjema
Hovedstrømsskjema, dreieretningsvender

Styrestrømsskjema
Arrangemantstegning
Dreieretningsvender arrangemantstegning

Rekkeklemmetabell
Rekkeklemmetabell, dreieretningsvender
Funksjonsbeskrivelse
Dreieretningsvender er et system som gjør at motoren kan rotere to retninger, dette er ganske normalt å bruke på port, garasjedører og skyvedører. Når vi trykker impulsbryter S2, skal motoren starte å rotere ene retningen. Trykker vi impulsbryter S3 skal den rotere andre retningen, den har en felles stopp, og når vi trykker impulsbryter S1 skal den stoppe motoren. Ved feil skal termisk motorvernet F3 utløse, denne skal stilles etter motorens merkestrøm. Dette er en utvidelse av start og stopp av motor, og med en ekstra start bryter og felles stopp bryter. alle start bryterne skal være i parallellkobling.

Husk å dele og like oss på sosiale medier!

Elfag Entusiastene er en blogg som hovedsakelig dreier seg om elektrofaget, her vil det publiseres kunnskapsrike artikler og videoer.

Del

Relaterte Posts

10 $type={blogger}

Skriv $type={blogger}
Anonym
13. oktober 2017 kl. 08:15 delete

Hei.

Er det ikke feil i hovedskjema på dreieretningsvenderen? skal ikke fasene snus på q2?

Reply
avatar
13. oktober 2017 kl. 19:50 delete

Hei, da er feilen rettet opp. Takk for at du la merke til dette.

Med vennlig hilsen
Elfag Entusiastene

Reply
avatar
Anonym
27. januar 2018 kl. 18:05 delete

Ser dere har merket begge spolene på styrestrømskjemaet -Q1, men den til høyre skal vel være -Q2? I tillegg bør dere vel legge til forrigling som hindrer at -Q1 og -Q2 slår in samtidig.

Reply
avatar
29. januar 2018 kl. 17:31 delete

Hei,

da er feilen rettet opp. Takk for at du la merke til dette.

Med vennlig hilsen
Elfag Entusiastene

Reply
avatar
24. april 2018 kl. 13:11 delete

Hei,

Er ikke Motorvernet merket feil?

Ser ut som det er sammenblandet med styrestrømsikringen.

Det er ikke samme nr etter -F på Hovedstrømskjema, Styrestrømskjema og Arrangementstegning.

På Hovedstrømskjema står det -F2, på Styrestrømskjema står det -F4 og på Arrangementstegning står det -F3.

På Arrangementstegning står styrestrømsikringen merket -F2, men på Styrestrømskjema står styrestrømsikringen merket -F3.

Det ser ut som dette går igjen på flere av de forskjellige tegningene som er her.

Reply
avatar
28. april 2018 kl. 23:58 delete

Hei.

Da er feilen rettet opp. Takk for at du la merke til dette.

Med vennlig hilsen
Elfag Entusiastene

Reply
avatar
28. mai 2018 kl. 13:30 delete

Styrestrømskjemaet er feil. Dette er jo start fra 2 steder.

Reply
avatar
2. juni 2018 kl. 00:34 delete

Hei.

Da er feilen rettet opp. Takk for at du la merke til dette.

Med vennlig hilsen
Elfag Entusiastene

Reply
avatar
31. august 2020 kl. 23:11 delete

Når det gjelder plasseringen av rekkeklemmene som vist på tegningen i styrestrømmen, så blir vel disse feil plassert med tanke på utgående kabler fra tavla. Feks Q1:14 må vel gå til motsatt side av X1:12 for å ikke blande hva som er inne og på utsiden av tavla, eller?

Reply
avatar
Anonym
23. mars 2021 kl. 08:28 delete

Arrangementstegningen stemmer ikke, dere må bruke startbryter 2 og 3, ikke 3 og 4

Reply
avatar