Elbiler har blitt en vanlig hverdags bil hos mange folk, det er mange bilmerker som lager elbiler i dag, fordi det er gunstig å kjøre en elbil nå til dags. Du sparer deg fra høye bom regninger, farlig utslipp(CO2), høye parkeringskostnader og masse penger på drivsstoff. Nå som Norge har utvidet ladeanlegget og at det har blitt flere ladestasjoner rundt i Norge, gjør dette enklere for folk å bare ha en elbil som hovedbil.
Prisklasser mellom elbilene?
Prisen er forskjellig mellom hver bilmerke, men det vi må tenke på er rekkevidden til bilen og om dette er noe som lønner seg for ditt området og ønske.
Man kan få kjøpt en elbil mellom 150.000kr og 260.000kr som har en lav rekkevidde, disse har en rekkevidde mellom 100km - 199km.
For litt mer robust elbil med en rekkevidde som varierer fra 300km - 700km, er det snakk om flere hundre tusner.
For en raskere elbil finnes det Mercedes Benz SLS Electric Drive, som koster 2.850.000kr.
Hvordan fungerer en elbil?
Elbiler fungerer på samme måte som en vanlig bil, forskjellen mellom en bil som må fylles på bensin eller diesel, går denne på elektrisitet. Elektronene er lagret i batteriene og blir overført til akselerasjonen som gjør at den beveger på seg.
Ladestasjoner
Ladestasjoner varierer litt, de finnes i hurtigladere og normale ladere. Hurtigladere lader bilen på en halvtime eller 1 time, mens de normale laderne tar lengre tid.
Ladere
Det er definert tre lademetoder, mode 1, mode 2 og mode 3 type 2. Mest foretrukne metoden er å bruke mode 3 type 2, fordi uttaket kan forsynes med en- eller to-fase 230V/10A til 32A eller med trefase 400V/16A til 32A og da kan man velge den ladestrømmen som er ønskelig alt avhengig av spenningsnivå og merkestrøm på ladekursen. Men ut fra hensyn til den eksisterende bilparken vil det nok være fornuftig å bruke mode 1 eller 2. Slike uttak vil normalt være en 16A Schuko stikkontakt, men disse kan ikke sikres med mer enn en 10A sikring, og det er viktig å montere en kurv eller oppheng for styringsenheten. Dette gjelder kun mode 2, men siden man på forhånd ikke vet om det skal lades via mode 1 eller 2, og siden forskjellen mellom dem er forbindelsesledningen mellom uttaket og bilen, vil det måtte installeres oppheng for styringsenheten ved alle Schuko-uttak beregnet for lading av elbil.
Sikring
Uttak for alle el-bil ladere skal ha en egen sikring som har en maksimal 30mA jordfeilvern og overbelastningsvern. I og med at vi ikke vet hvilke biler som vil benytte ladeuttak og dermed ikke har kontroll på om ladeutstyret genererer likestrømkomponenter, må det i praksis benyttes jordfeilvern type B. Les også vår artikkel: Jordfeilbryter. Det må også være et overspenningsvern i skapet, noe som ble krav i 2019.
Positive punkter
Prisklasser mellom elbilene?
Prisen er forskjellig mellom hver bilmerke, men det vi må tenke på er rekkevidden til bilen og om dette er noe som lønner seg for ditt området og ønske.
Man kan få kjøpt en elbil mellom 150.000kr og 260.000kr som har en lav rekkevidde, disse har en rekkevidde mellom 100km - 199km.
For litt mer robust elbil med en rekkevidde som varierer fra 300km - 700km, er det snakk om flere hundre tusner.
Det har kommet mange nye elbiler på markedet, under kan man se liste med nye elbiler med prisklasser og rekkevidde (oppdatert liste 2023).
Modell | Pris | Batteri (kWt) | Rekkevidde (WLTP) | |
Mercedes EQS | 945 000,- | 107,8 | 780 | |
*Hyundai Nexo | 670 000,- | hydro/el | 666 | |
**Mercedes EQE | 700 000,- | 90 | 660 | |
Tesla Model S LR | 989 990,- | 87 | 652 | |
*Toyota Mirai | 550 000,- | hydro/el | 650 | |
BMW iX xDrive50 | 889 000,- | 105 | 630 | |
Tesla Model 3 Long range | 459 900,- | 70 | 614 | |
Ford Mustang Mach-E | 478 900,- | 98,7 | 610 | |
BMW i4 eDrive40 | 499 000,- | 80,7 | 590 | |
Nio ES8 | 619 000,- | 100 | 580 | |
Tesla Model X LR | 1 199 990,- | 87 | 580 | |
VW ID.3 Pro | 362 200,- | 77 | 551 | |
VW ID.5 | 437 500,- | 77 | 540 | |
Xpeng P7 | 457 820,- | 80,0 | 530 | |
Kia EV6 | 446 900,- | 77,4 | 528 | |
Skoda Enyaq iV80 | 470 000,- | 77 | 528 | |
VW ID.4 | 406 800,- | 77 | 517 | |
Polestar 2 LR | 399 000,- | 78 | 515 | |
Audi Q4 e-tron | 486 000,- | 76 | 511 | |
Tesla Model Y Long range | 544 900,- | 76 | 507 | |
Byd Tang | 610 000,- | 86,4 | 505 | |
Nissan Ariya | 500 000,- | 87 | 500 |
For en raskere elbil finnes det Mercedes Benz SLS Electric Drive, som koster 2.850.000kr.
Hvordan fungerer en elbil?
Elbiler fungerer på samme måte som en vanlig bil, forskjellen mellom en bil som må fylles på bensin eller diesel, går denne på elektrisitet. Elektronene er lagret i batteriene og blir overført til akselerasjonen som gjør at den beveger på seg.
Ladestasjoner
Ladestasjoner varierer litt, de finnes i hurtigladere og normale ladere. Hurtigladere lader bilen på en halvtime eller 1 time, mens de normale laderne tar lengre tid.
Ladere
Det er definert tre lademetoder, mode 1, mode 2 og mode 3 type 2. Mest foretrukne metoden er å bruke mode 3 type 2, fordi uttaket kan forsynes med en- eller to-fase 230V/10A til 32A eller med trefase 400V/16A til 32A og da kan man velge den ladestrømmen som er ønskelig alt avhengig av spenningsnivå og merkestrøm på ladekursen. Men ut fra hensyn til den eksisterende bilparken vil det nok være fornuftig å bruke mode 1 eller 2. Slike uttak vil normalt være en 16A Schuko stikkontakt, men disse kan ikke sikres med mer enn en 10A sikring, og det er viktig å montere en kurv eller oppheng for styringsenheten. Dette gjelder kun mode 2, men siden man på forhånd ikke vet om det skal lades via mode 1 eller 2, og siden forskjellen mellom dem er forbindelsesledningen mellom uttaket og bilen, vil det måtte installeres oppheng for styringsenheten ved alle Schuko-uttak beregnet for lading av elbil.
Sikring
Uttak for alle el-bil ladere skal ha en egen sikring som har en maksimal 30mA jordfeilvern og overbelastningsvern. I og med at vi ikke vet hvilke biler som vil benytte ladeuttak og dermed ikke har kontroll på om ladeutstyret genererer likestrømkomponenter, må det i praksis benyttes jordfeilvern type B. Les også vår artikkel: Jordfeilbryter. Det må også være et overspenningsvern i skapet, noe som ble krav i 2019.
Positive punkter
- Gratis parkering og billigere parkering der det er avgift
- lave bomavgifter (70 prosent av vanlig bil)
- Billigere å lade enn å fylle på bensin/diesel
- Forbedringer i fremtiden
- Kan kjøre kollektivfeltet når man har en passasjer
- Rekkevidden har blitt mye lengre
- Null utslipp
- Rekkevidden er dårligere, når man setter på klimaanlegg og WLTP er ikke reel kjøring
- Mange av frynsegodene har blitt borte ettersom flere har elbil
- Må ha en tilleggsbil eller dyrere elbil for å rekke de lengre turene
¨
Husk å dele og like oss på sosiale medier!
Kilder: Montørhåndbok.