Elbiler

Elbiler
Elbiler har blitt en vanlig hverdags bil hos mange folk, det er mange bilmerker som lager elbiler i dag, fordi det er gunstig å kjøre en elbil nå til dags. Du sparer deg fra høye bom regninger, farlig utslipp(CO2), høye parkeringskostnader og masse penger på drivsstoff. Nå som Norge har utvidet ladeanlegget og at det har blitt flere ladestasjoner rundt i Norge, gjør dette enklere for folk å bare ha en elbil som hovedbil.

Prisklasser mellom elbilene?
Prisen er forskjellig mellom hver bilmerke, men det vi må tenke på er rekkevidden til bilen og om dette er noe som lønner seg for ditt området og ønske.

Man kan få kjøpt en elbil mellom 150.000kr og 260.000kr som har en lav rekkevidde, disse har en rekkevidde mellom 100km - 199km.

For litt mer robust elbil med en rekkevidde som varierer fra 300km - 700km, er det snakk om flere hundre tusner.

Det har kommet mange nye elbiler på markedet, under kan man se liste med nye elbiler med prisklasser og rekkevidde (oppdatert liste 2023). 
ModellPrisBatteri (kWt)Rekkevidde (WLTP)
Mercedes EQS945 000,-107,8780
*Hyundai Nexo670 000,-hydro/el666
**Mercedes EQE700 000,-90660
Tesla Model S LR989 990,-87652
*Toyota Mirai550 000,-hydro/el650
BMW iX xDrive50889 000,-105630
Tesla Model 3 Long range459 900,-70614
Ford Mustang Mach-E478 900,-98,7610
BMW i4 eDrive40499 000,-80,7590
Nio ES8619 000,-100580
Tesla Model X LR1 199 990,-87580
VW ID.3 Pro362 200,-77551
VW ID.5437 500,-77540
Xpeng P7457 820,-80,0530
Kia EV6446 900,-77,4528
Skoda Enyaq iV80470 000,-77528
VW ID.4406 800,-77517
Polestar 2 LR399 000,-78515
Audi Q4 e-tron486 000,-76511
Tesla Model Y Long range544 900,-76507
Byd Tang610 000,-86,4505
Nissan Ariya500 000,-87500

For en raskere elbil finnes det Mercedes Benz SLS Electric Drive, som koster 2.850.000kr.

Hvordan fungerer en elbil?
Elbiler fungerer på samme måte som en vanlig bil, forskjellen mellom en bil som må fylles på bensin eller diesel, går denne på elektrisitet. Elektronene er lagret i batteriene og blir overført til akselerasjonen som gjør at den beveger på seg.

ladestasjonLadestasjoner
Ladestasjoner varierer litt, de finnes i hurtigladere og normale ladere. Hurtigladere lader bilen på en halvtime eller 1 time, mens de normale laderne tar lengre tid.

Ladere
Det er definert tre lademetoder, mode 1, mode 2 og mode 3 type 2. Mest foretrukne metoden er å bruke mode 3 type 2, fordi uttaket kan forsynes med en- eller to-fase 230V/10A til 32A eller med trefase 400V/16A til 32A og da kan man velge den ladestrømmen som er ønskelig alt avhengig av spenningsnivå og merkestrøm på ladekursen. Men ut fra hensyn til den eksisterende bilparken vil det nok være fornuftig å bruke mode 1 eller 2. Slike uttak vil normalt være en 16A Schuko stikkontakt, men disse kan ikke sikres med mer enn en 10A sikring, og det er viktig å montere en kurv eller oppheng for styringsenheten. Dette gjelder kun mode 2, men siden man på forhånd ikke vet om det skal lades via mode 1 eller 2, og siden forskjellen mellom dem er forbindelsesledningen mellom uttaket og bilen, vil det måtte installeres oppheng for styringsenheten ved alle Schuko-uttak beregnet for lading av elbil.

Sikring
Uttak for alle el-bil ladere skal ha en egen sikring som har en maksimal 30mA jordfeilvern og overbelastningsvern. I og med at vi ikke vet hvilke biler som vil benytte ladeuttak og dermed ikke har kontroll på om ladeutstyret genererer likestrømkomponenter, må det i praksis benyttes jordfeilvern type B. Les også vår artikkel: Jordfeilbryter. Det må også være et overspenningsvern i skapet, noe som ble krav i 2019.

Positive punkter
  • Gratis parkering og billigere parkering der det er avgift
  • lave bomavgifter (70 prosent av vanlig bil)
  • Billigere å lade enn å fylle på bensin/diesel
  • Forbedringer i fremtiden
  • Kan kjøre kollektivfeltet når man har en passasjer
  • Rekkevidden har blitt mye lengre
  • Null utslipp
Negative punkter
  • Rekkevidden er dårligere, når man setter på klimaanlegg og WLTP er ikke reel kjøring
  • Mange av frynsegodene har blitt borte ettersom flere har elbil
  • Må ha en tilleggsbil eller dyrere elbil for å rekke de lengre turene
¨
Husk å dele og like oss på sosiale medier!
Kilder: Montørhåndbok.

Elfag Entusiastene er en blogg som hovedsakelig dreier seg om elektrofaget, her vil det publiseres kunnskapsrike artikler og videoer.

Del

Relaterte Posts